کد مطلب:211496 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:114

مفضل بن عمر جعفی
درباره این راوی اختلافات بسیار است از آن جمله شیخ نجاشی و علامه او را فاسد المذهب و مضطرب الرویه نگاشته اند.

شیخ كشی او را مدح و قدح كرده - شیخ مفید او را توثیق نموده در كتاب غیبت شیخ طوسی او را از قوام ائمه و پسندیده دانسته است در خاتمه مستدرك الوسایل چنین نقل نموده:

المفضل بن عمر الجعفی و ثقة المفید فی ارشاده و اثنی علیه و روی الكشی له مدحا بلیغا یقتضی جلالته و وكالته و ثقته و روی له ذما ینبغی حمله علی ما مر فی زرارة و ضعفه النجاشی و تبعه العلامه و ثقه الحسن بن علی بن شعبه فی كتابه [1] .

مرحوم محدث قمی می نویسد او دارای جلالت قدر و وثاقت بوده و از وكلاء حضرت صادق و كاظم (ع) است [2] و كفعمی او را از نوابین ائمه شمرده است.

كلینی در كافی می نویسد: مابین او و ابوحنیفه سائق الحاج و دامادش در باب میراثی مشاجره و نزاع بود مفضل بر آنها بگذشت چون مشاجره ایشان را دید آنها را به منزل برد و مابین آنها اصلاح كرد و چهارصد درهم از مال خود داد و گفت این مال از خود من نیست بلكه حضرت صادق علیه السلام نزد من مالی گذاشته كه هرگاه بین دو نفر از شیعیان نزاع شود من اصلاح نمایم و مال المصالحه را از مال آن حضرت بدهم. [3] .



[ صفحه 393]



محمد بن سنان روایت كرده كه حضرت موسی بن جعفر علیه السلام به من فرمود ای مفضل انس محل استراحت یعنی مورد اطمینان من است و تو و انس محل استراحت و اطمینان حضرت رضا و جواد علیهماالسلام هستی.

موسی بن بكر روایت كرده كه چون خبر فوت مفضل به حضرت موسی بن جعفر علیه السلام رسید فرمود خدا رحمت كند او را او پدری بود كه راحت شد.

علامه مجلسی در بحار از كتاب اختصاص نقل كرده كه عبدالله بن فضل هاشمی گفت در خدمت حضرت صادق علیه السلام بودم مفضل وارد شد حضرت او را پیش خواند و به صورت او تبسم فرمود چون مفضل نشست گفت من شما را و دوستان شما را دوست می دارم و دوست می دارم كسانی كه شما و دوستان شما را دوست می دارند.

مجلسی اخبار مدح و قدح او را نقل كرده است كه اكنون نمی خواهم به شرح حال او بسط دهیم و شیخ نوری در خاتمه مستدرك از اخبار قدح او دفاع كرده می نویسد او منزلتی عظیم دارد.


[1] خاتمه مستدرك الوسائل حرف م.

[2] منتهي الامال محدث قمي.

[3] كافي در شرح حال حضرت صادق (ع).